Efectele nocive ale soarelui sunt cel mai mult vizibile în această perioadă prin faptul că părul îşi pierde strălucirea, iar pielea se usucă, ceea ce favorizează formarea ridurilor. Însă razele ultraviolete sunt mai periculoase de atât, perioada asta, şi, prin expunerea excesivă la soare, creşte riscul de apariţie a mai multor tipuri de cancer de piele, dar şi îmbătrânirea precoce a acesteia. De asemenea, afectează şi rezistenţa organismului la infecţii. Există câteva modalităţi de a le preveni pe toate: prin produsele potrivite de îngrijire a părului şi pielii, dar şi prin câteva alimente recomandate.

Medicul dermatolog Olga Simionescu, de la Clinica Top-Derm Bucureşti, ne recomandă produse de protecţie antisolară, care ar trebui aplicate pe piele cu 10 minute înainte să ieşim din casă. Acestea protejeaza împotriva radiaţiilor ultraviolete de tip A şi B.

Ultravioletele B predomină între orele 11 şi 16 şi, pentru a ne proteja de ele, avem de ales între o loţiune cu factor de protectie 15- care asigură o protecţie de 93% şi una cu factor 30- care ne protejează pielea în proporţie de 96%. Dacă stăm mai mult pe stradă însă, e recomandat s-o reaplicăm la fiecare două ore.

Ochelarii de soare si pălăriile cu boruri largi sunt accesorii esenţiale, a continuat doamna doctor, căci asigură o protecţie mecanică împotriva acestor radiaţii, însă şi garderoba ar trebui aleasă în ton cu soarele. Adică haine lejere, din fibre naturale. Din fericire, hainele care se poartă vara asta sunt în acord cu cele recomandate de medici pentru caniculă: în culori cât mai deschise.

O altă recomandare se referă la aplicarea unei creme emoliente pe piele, de trei ori pe săptămână, dar şi consumul de doi litri de lichide (nealcolice) pe zi, lucru benefic atât pentru organism, cât şi pentru piele.

Soarele ne usucă şi părul. Specialiştii ne atenţionează că, pe caniculă, podoaba capilară se decolorează, se degradează şi devine lipsită de strălucire. De aceea, sunt necesare nişte măsuri de prevenire şi o atenţie mai sporită decât în restul anului. „Lucru valabil şi pentru bărbati, nu doar pentru femei”, ne avertizează Marian Cotoi, hairstylist şi absolvent al Institutului de Bioestetică si Coafură „Pitteurs”, din Belgia.

Foarte indicate perioada asta sunt uleiurile de păr, de exemplu uleiul de argan. Tratamentul conţine acizi graşi, uleiuri cu omega 3, vitamine pentru strălucire, dar şi antioxidanţi pentru protecţie. Diminuează aşadar timpul de uscare şi îmbunătaţeşte calitatea părului.

Recomandate pe orice timp de vreme, şamponul, balsamul şi masca, ar trebui să se completeze reciproc şi să corespundă tipului de păr. Vara asta, ar trebui ales un şampon cu acţiune hidratantă şi care să ofere protecţie antiradicali. Părul vopsit necesită o atenţie în plus, iar folosirea acestor uleiurilor este esenţială pentru el, nu doar pentru protecţie, dar şi pentru hidratare, a continuat specialistul,

O alimentaţie sănătoasă se reflectă şi în păr, de aceea n-ar trebui să uităm să-l „hrănim” cu sucuri naturale, fructe şi legume, pentru a primi vitaminele şi mineralele necesare. Dar, în cazul în care carenţele de vitamine sunt majore, iar părul devine extrem de uscat, soluţia o găsim în suplimente alimentare.

O altă metodă de a ne proteja de caniculă este printr-o alimentaţie corectă. Aşa că trebuie să ştim că cele mai bogate surse de substanţe radioprotectoare, necesare vara, sunt fructele şi legumele colorate, ne spun specialiştii: roşii, ardei, castraveţi, caise – cât mai multe şi cât mai variate.

Secretul acestora stă în culoare, ne explică specialistul în alimentaţie Gheorghe Mencinicopshi: „În acele culori ale fructelor și legumelor se află substanțe care sunt protectoare: non-nutrienţii. Unii sunt antioxidanți puternici, alții sunt fitochimicale, care protejează. Au rol de detoxifiere a organismului.”

Fructele conţin cantităţi mari de apă şi, în acelaşi timp, au o densitate energetică mică: adică hidratează organismul, dar au calorii puţine. Un bun exemplu: prunele. Acestea fac bine pe caniculă, deoarece sunt foarte bogate în potasiu. Şi la fel şi bananele.

Deşi au o densitate energetică mai mare, circa 70-80 de calorii la suta de grame, bananele aduc organismului o cantitate mare de magneziu şi potasiu. Substanţe de care avem nevoie în anotimpul cald, deoarece corpul le pierde de fiecare dată când transpiră. Banana, cel mai bine ar fi preparată, pe vremea caldă, într-un shake cu apă, făcută în blender, ne spune specialistul.

Strugurii au şi ei conţinut ridicat de apă şi, deşi au mai mult zahăr, sunt fructe bune pentru oameni sănătoşi. Însă trebuie aleşi cei închişi la culoare, negri.

Alte fructe recomandate în sezonul cald sunt cele exotice. Deşi la noi nu prea sunt accesibile în formă proaspătă, smochinele fac foarte bine organismului încălzit.

Rodiile sunt iarăşi foarte bune şi, de asemenea, kiwi-ul.

Iaurtul se află şi el pe lista alimentelor recomandate pe căldură, tot datorită conţinutlui ridicat de potasiu şi magneziu. Produsele fermentate: iaurtul, chefirul şi sana, provin din lapte integral şi conţin multe săruri minerale, mult calciu. Şi aduc şi beneficiul pe care specialiştii îl recomandă atât de frecvent oraganismului supraîncălzit: conţinut scăzut de calorii.

foto: hellobeatiful.com