Furia apare atunci cand ceva ni se pare nedrept, abuziv sau inacceptabil. Uneori, ne indeamna sa reactionam violent. Invata sa te controlezi.

Sa fim sinceri, de cele mai multe ori ne aruncam furia asupra oamenilor cei mai apropiati, care, la randul lor, sunt de obicei cei pe care ii iubim cel mai mult . Nu este surprinzator faptul ca partenerul, copiii, fratii si prietenii sunt cei care primesc toata incarcatura emotionala care decanta din mania intensa, desi aspectul ei nu este direct legat de ei.

Furia este o emotie valabila si absolut necesara, la fel ca oricare alta. Scopul sau este sa ne ajute sa stabilim limite atunci cand nu ne place ceva si sa cerem despagubiri pentru daunele cauzate.

Totusi, asa cum se intampla cu restul emotiilor, daca vrem ca acesta sa joace in favoarea noastra, trebuie sa invatam sa o gestionam inteligent.

Gestionarea slaba a furiei ne poate determina sa raspundem cu un comportament agresiv si violent, provocand daune pe care nu vrem cu adevarat sa le provocam.

De ce si cum simtim furie?

Exista mai multe motive care pot provoca furie: sentimentul de frica, frustrarea, neputinta sau interpretarea ca suntem tratati nedrept.   In general, este asociata cu evenimente pe care le percepem ca fiind amenintatoare, deoarece consideram ca acestea ne ameninta libertatea personala si valorile morale.

In ceea ce priveste intensitatea cu care apare, poate varia si ea. Uneori poate fi experimentat ca o iritare moderata sau ca o furie exploziva si incontrolabila. In acest din urma caz, poate duce cu usurinta la agresivitate: insulte, trantirea usilor, tipete si chiar loviri.

Cand furia stapaneste pe unul, riscam sa recurgem la violenta impulsiv si involuntar. In acest moment, este obisnuit sa ne ignoram „Nu pot sa cred ca am tipat asa la el” sau „Nu stiu ce s-a intamplat cu mine, nu mi-am putut controla cuvintele” .

Este obisnuit ca furia extrema sa fie insotita de modificari fiziologice, cum ar fi cresterea ritmului cardiac si a tensiunii arteriale, inrosirea pielii si tensiunea musculara. Practic, ne transformam in Hulk , personajul fictiv care reflecta perfect modul in care furia acumulata duce la un comportament intens si necontrolat. Amintiti-va ca nivelul fortei sale se transmite proportional cu nivelul furiei sale.

Recomandari de eliberare

Furia vine in diferite nuante. In Emotional Intelligence (1995), Daniel Goleman mentioneaza paisprezece moduri de a o experimenta: acrimonie, durere, animozitate, furie, exasperare, enervare, furie, ostilitate, indignare, iritabilitate, ura patologica, resentimente, ultraj si violenta.

Dupa cum putem vedea, este o emotie complexa care poate lua diferite cai. Totusi, cel mai important este sa invatam sa o eliberam intr-un mod sanatos, altfel ne poate lua sanatatea psihologica si relatiile. Mai jos va explicam diferite moduri de a face acest lucru.

1. Descopera credintele sub covorul furiei

Detectarea naturii furiei noastre este primul pas pe care trebuie sa-l facem pentru a ne emancipa de ea.

Este important sa luam in considerare ce am facut in trecutul nostru, ce facem astazi si ce avem tendinta de a face cu furia noastra, dar mai ales sa identificam ce convingeri o mentin in viata. Albert Ellis (2007) enumera cele patru credinte irationale care fac ca cel mai mare procent de oameni sa-si creada furia.

  1. „Este groaznic ca exista oameni care ma trateaza intr-un mod atat de nedrept.”
  2. „Nu suport sa fiu tratat in acest fel”.
  3. „Sub nicio circumstanta nu ar trebui sa se comporte atat de rau cu mine”.
  4. „Sunt oameni rai care nu merita o viata buna si ar trebui pedepsiti”.

Dupa cum vedem, sunt propozitii care tind sa fie situate la extreme, prabusindu-se in suprageneralizare. De exemplu, o persoana care face ceva care raneste sau irita este cu siguranta considerata o persoana rea.

2. Discutati despre credintele irationale care o sustin

Prin restructurare cognitiva, suntem capabili sa detectam gandurile si credintele disfunctionale pentru a le inlocui cu altele mai functionale si adaptative . In cuvintele lui Albert Ellis (2007), „ne putem schimba radical convingerile care ne promoveaza furia”.

La randul sau, acompaniamentul profesional al unui psiholog poate fi de mare ajutor pentru a dobandi instrumente de management emotional care sa regleze irascibilitatea si astfel sa reduca comportamentele furioase si impulsive.

3. Management gradual

Emotiile sunt energie. Daca le acumulam prea mult fara a le exterioriza, vom avea o supraincarcare de energie in noi.

Este de inteles ca oamenii incearca sa ne reprime furia, pentru ca inca din copilarie ne spun ca a o exprima este gresit. De asemenea, din punct de vedere cultural, furia nu are o reputatie buna.

Adevarul este ca atunci cand ceva ni se pare nedrept, ne simtim frustrati si, mai devreme sau mai tarziu, tensiunea acumulata va exploda. Cu cat il pastram mai mult inauntru, cu atat va fi expulzat mai puternic odata ce ii permitem .

Prin urmare, este necesar sa ne asumam managementul pe masura ce detectam escaladarea acesteia in intensitate . Daca o canalizam in timp, este mai probabil sa nu cadem intr-un comportament violent.

Invatarea sa canalizezi furia este esentiala pentru a mentine relatiile cu ceilalti.

4. Tehnici de relaxare

Cand furia este deja cu noi, este timpul sa facem ceva cu ea. In situatii tensionate, putem recurge la tehnici de relaxare si respiratie, precum relaxarea musculara progresiva a lui Jacobson. La fel, toate instrumentele propuse de mindfulness sunt valoroase atunci cand vine vorba de reglarea emotiilor noastre.

Practicarea activitatii fizice, practicarea yoga sau meditatia, dansul si cantatul ne pot ajuta, de asemenea, sa prevenim atacurile de furie. Acestea sunt strategii care ne ajuta sa avem un control mai mare asupra noastra, permitandu-ne sa ne aducem mintea si corpul in stari mai calme si mai senine.