Deşi ne luăm rămas-bun cu greu de la piersici şi nectarine, iubitele fructe ale verii, toamna vine cu o suficientă sursă de tinereţe pentru corpul şi pentru pielea noastră. Vorbim, desigur, de fructele sezonului: gutuile, perele, prunele şi nucile, dar şi merele. Şi, pe lângă beneficiile vizibile asupra pielii, amintim şi mai multe asupra organismului.

GUTUILE

Gutuile sunt una dintre cele mai bune surse de vitamina C. O gutuie pe zi ne tine departe de răceli. Iar iar semintele macinate au un efect calmant  dacă suferim de tuse sau bronşită.  Dacă mâncăm doar o jumătate de gutuie, ne asigurăm necesarul zilnic de vitamina C.

Gutuile mai conţin cantităţi importante de glucide, vitaminele A, B, C, calciu, potasiu, fosfor, magneziu si fier. Ele intaresc sistemul imunitar si il ajuta sa lupte impotriva virozelor respiratorii. Infuzia de coji si frunze de gutuie, alături de o linguriţă-două de miere de albine, calmeaza tusea şi ne scapă de raguseala. Dacă radem pulpa de la o gutuie şi o infuzăm în apă fierbinte avem un leac pentru angină.

Pe vremuri, marinarii portughezi plecau în voiaje spre Indii încărcaţi de gutui. Frcutele nu îi protejau doar de răceli dar fiind bogate în tanini şi pectină erau un tratament eficient al diareei si dizenteriei. Datorita fibrelor din continut, gutuile asigura tranzitul intestinal, fiind astfel benefice si in caz de constipatie.

O singura feliuta poate sa taie greata, combate starile de voma si de salivatie abundenta. Mestecata incet, dupa masa, are capacitatea de a improspata respiratia, indepartand mirosul urat al gurii. Si, nu in ultimul rand, gutuile sunt recomandate in curele de slabire: fiind acide, intervin cu succes in neutralizarea grasimilor.

Ar mai trebui doar să adaug şi faptul că studii recente plasează gutuile pe locul doi după rodii  în topul fructelor anti-îmbătrănire.

NUCILE

Nucile sunt extrem de bogate în acizi graşi monosaturaţi şi o excelentă sursă de acizi graşi esenţiali de omega 3.

Introducerea regulată în meniu a nucilor ajută la reducerea colesterolului negativ şi la creşterea nivelului de colesterol pozitiv, benefic pentru organism.

Doar 25 de grame de nuci conţin peste 90% din doza zilnică necesară de acizi graşi omega 3. Studiile au indicat că aceştia, în virtutea acţiunii antiinflamatoare, ajută la scăderea riscului de apariţie a hipertensiunii, a bolilor coronariene ale arterelor şi a cancerului la sân, colon şi prostată.

Nucile sunt bogate în substanţe fitochimice. Aceste substanţe ajută organismul să lupte împotriva cancerului, bolilor neurologice şi îmbătrânirii. Sunt o sursă foarte bună de vitamina E, vitamina esenţială pentru o piele frumoasă şi sănătoasă-Conţin mai multe complexe de vitamina B dar şi minerale precum seleniul, utile sistemului nervos.

Uleiul de nuci  se găseşte din ce în ce mai frecvent pe rafturile magazinelor naturiste. Îl puteţi folosi atât la masaj, dar şi la gătit. Adăugat salatelor, le dă o o aromă deosebită.

Nu uitaţi, dacă mâncaţi doar un pumn de nuci în fiecare zi vă asiguraţi necesarul de minerale, vitamine şi proteine.

PERELE

Câţi dintre dumneavoastră nu iubiţi perele? Dar ştiaţi că  pe lângă gustul delicios mai au şi anumite beneficii asupra sănătăţii noastre? De exemplu, perele ne ajută să eliminăm pietrele la rinichi!

Perele au fost printre primele fructe cultivate de oamenii in livezile lor.  Chinezii le spuneau darul zeilor si le considerau un simbol al nemuririi. Nu se inselau! Poate ca perele nu ne fac nemuritori dar cu siguranta ne fac mai sanatosi!

Perele contin apa in proportie de 80%, deci sunt foarte bune pe timp de canicula. In rest, contin numeroase fibre, acizi organici liberi potasiu, fier si vitamina C.

Perele au un indice glicemic redus deci perele sunt recomandate in prevenirea obezitatii, diabetului si a bolilor coronariene. Daca sunteti diabetic, nu trebuie sa va feriti de pere: va pot imbunatati nivelul de glucoza din sange, ajuta la pierderea in greutate si la imbunatatirea concentratiei.

Alaturi de morcovi, perele sunt secretul unor ochi sanatosi.  3 portii de pere consumate in fiecare zi reduc cu 36% riscul de aparitie a degenerescentei maculare, o boala ce ne afecteaza vederea odata ce inaintam in varsta.

Fibrele si cuprul din pere  previn aparitia mai multor tipuri de cancer, printre care si cel la colon.
La final, va mai spun ca puteti consuma pere oricand si oricum, pentru ca sunt hipoalergenice! Si va rog sa le mancati cu tot cu coaja, pentru ca in coaja se concentreaza foarte multe vitamine!

PRUNELE

Prunele sunt pline de vitaminele A, E, B şi C. D. Pentru ca au mult fier, prunele sunt un medicament natural impotriva anemiei si a asteniei.

Prunele descongestionează ficatul şi reduc riscul de apariţie a unor tipuri de ciroze. Va and un pont: daca aveti splina inflamata si va doare, puneti doua prune in apa peste noapte si consumati-le a doua zi. O sa va simtiti mult mai bine!

Prunele au efect laxativ, de aceea sunt de ajutor in cadrul curelor de slabire dar au si efect  împotriva paraziţilor intestinali.

Atentie, daca suferiti de colita, ar fi bine sa nu mancati prea multe prune.Un lucru stiut de putini este ca prunele contin o serie de substanţe antioxidante care pot lupta impotriva mai multor tipuri de cancer.

Tot prunele contin un acid care poate revigora sistemul nervos si stimula productia de serotonina. De aceea, o cura de prune, fie consumate ca atare, fie ca suc, poate avea efecte miraculoase!

MERELE

Dinti albi si sanatosi

Un mar nu va inlocui periuta de dinti, dar atunci cand muscati si mestecati un mar se stimuleaza productia de saliva din gura, reducandu-se astfel riscul aparitiei cariilor prin diminuarea nivelului de bacterii.

Previn aparitia bolii Alzheimer

Un studiu recent efectuat pe soareci arata ca sucul de mere poate tine la distanta boala Alzheimer si poate combate imbatranirea creierului. Subiectii din studiu care au fost hraniti pe baza unei diete cu suc de mere, aveau niveluri mai ridicate a neurotransmitatorului acetilcolina si s-au descurcat mai bine la testele labirit decat subiectii care au primit o dieta normala.

Ofera protectie impotriva maladiei Parkinson

Cercetarile au aratat ca persoanele care consuma fructe si alte alimente bogate in fibre, obtin o anumita protectie impotriva boli Parkinson, o boala caracterizata prin descompunerea celulelor nervoase ale creierului producatoare de dopamina.

Previn mai multe tipuri de cancer

Oamenii de stiinta sunt de acord cu consumul de mere bogate in flavonoizi in scopul reducerii riscului dezvoltarii cancerului pancreatic cu pana la 23%. Cercetatorii au identificat in coaja marului, mai multi compusi triterpenoizi care au o activitate puternica impotriva celulelor cancerigene din ficat, colon sau san.

Ultimele cercetari au descoperit ca extractele din marul intreg pot reduce numarul si marimea tumorilor mamare la soareci. Specialistii recomanda un aport ridicat de fibre pentru a diminua riscul de dezvoltare a cancerului de colon.

Ofera protectie oaselor

Cercetatorii au demonstrat ca flavonoidul gasit in mar, numit florizina, poate proteja femeile aflate la menopauza de osteoporoza si poate creste densitatea osoasa. Borul este un alt ingredient continut de mere care intareste oasele.

Scad riscul de diabet

Femeile care consuma cel putin un mar pe zi prezinta un risc mai mic cu 28% de a dezvolta diabet de tip 2 decat cele care nu consuma mere. Merele sunt incarcate cu fibre solubile, utile pentru mentinerea echilibrului zaharului din sange.

Reduc colesterolul

Fibrele solubile gasite in mere se combina cu grasimea aflata in intestine, fapt ce contribuie la mentinerea in valori normale a colesterolului si o stare generala buna de sanatate.

Au continut scazut de calorii

O ceasca de mere coapte introduce 112 calorii in planul dvs. nutritional, o cantitate destul de mica, ceea ce face din mar un aliment ideal pentru o dieta redusa in calorii.

Daca va limitati la aproximativ 2000 de calorii pe zi, cantitatea de calorii din aceasta portie de mere reprezinta 5,6% din cantitatea zilnica recomandata. Merele coapte pot fi o gustare ideala; este recomandat ca gustarile dintre mese sa se situeze intre 100 si 200 de calorii.

Mentin sanatatea inimii

Un studiu complex a corelat aportul ridicat de fibre solubile cu diminuarea acumularii de aterom pe peretii arterelor sanguine. Polifenolul gasit in coaja merelor previne solidificarea depunerilor de colesterol de pe peretii arterelor ce determina reducerea fluxului sanguin catre inima, rezultatul fiind aparitia bolilor arterelor coronariene.

Previn calculii biliari

Calculii biliari iau nastere atunci cand exista prea mult colesterol in bila pentru a ramane in stare lichida, si deci, excesul se solidifica. Calculii biliari sunt extrem de raspanditi printre persoanele care sufera de obezitate.

Pentru a preveni calculii, medicul recomanda o dieta cu continut ridicat de fibre pentru a ajuta la controlul greutatii corporale si a nivelurilor de colesterol.

ÎNCEARCĂ ŞI ORZUL VERDE

Orzul verde este frecvent recomandat de terapia naturală. El este utilizat în mod curent în tratamentul a mai mult de 40 de afecţiuni, de la cancer, afecţiuni digestive, pulmonare, circulatorii şi până la boli nervoase grave.

Miraculoasele proprietăţi ale orzului au fost ignorate multă vreme. Dar, în anii 80, cercetătorii japonezi au descoperit uimitoarele proprietăţi ale orzului asupra regenerării celulare. Japonezii au aflat că mlădiţele de orz verde conţin una dintre cele mai mare concentraţii de minerale şi vitamine.

Astfel, orzul verde conţine:

– de peste 250 ori mai multă vitamina A decât lăptuca (salata verde),
– de peste 25 ori mai mult potasiu decât bananele,
– de peste 11 ori mai mult calciu decât laptele,
– de peste 7 ori mai multă vitamina C decât portocalele,
– de peste 10 ori mai multă vitamina B1 decât spanacul,
– de peste 23 ori mai multă biotină (factor din grupul vitaminelor B) decât laptele.

Sucul de orz verde vindecă afecţiunile stomacului şi ale sistemului nervos. Acţionează şi în cazul dereglărilor hormonale, mai ales îm cazul hiper şi hipotiroidiei. Luat cu regularitate, îi ajută pe adolescenţi să îşi ţină acneea în frâu.

Vă puteţi cultiva singuri orz într-o tăviţă sau ghiveci pe balcon. Dar puteţi apela şi la pudra de orz verde din magazine.

O linguriţă de pudră amestecată într-un pahar de apă plată şi consumată de trei ori pe zi poate face minuni.